Jag läser inte nyheter

jag pratade med en bekant om nyheter och jag kom att tänka på mig själv och mitt förhållande till tidningar i allmänhet, och kvällstidningar i synnerhet. För ganska många månader sedan gjorde jag ett mycket aktivt val; jag slutade läsa nyheter.
Att sluta läsa nyheter kan vara bland det bästa jag har gjort! Jag tänkte mycket på varför tidningarna och reportrarna känner att man måste veta alla detaljer om hur ett hemskt mord har gått till, eller hur en stackars katt blev plågad till döds. Handlar det bara om läsarsiffror? Varför vill människor läsa om det? Det blir som något slags perverst nöje nästan att läsa om de äckligaste och hemskaste nyheterna.

Så jag slutade helt och hållet. Jag vet ju redan att det sker en massa hemska saker ute i världen. Jag behöver liksom inte läsa alla detaljer om det också. Jag är inte naiv, men jag vill inte heller ligga på kvällen och tänka på alla otrevliga detaljer som inte vill försvinna ur hjärnan. Och alla viktiga nyheter har jag faktiskt fått reda på ändå, trots att jag inte läser tidningar! Jag tror inte att vi behöver alla detaljer. Jag tror att många nyheter kan vara samhällsnyttiga, men många fler är bara onödigt hemska och jobbiga och det känns inte som att tidningarna över huvud taget har någontingt viktigt att säga. Det är min åsikt i alla fall. finns det någon som har en annorlunda åsikt? är det viktigt att publicera alla nyheter, att skriva om allt som händer? Ska man skriva om detaljerna?

Över till någonting helt annat - det var helt underbart väder ute i dag (förutom the occational ösregn) och ljuset på kvällen var helt ömäjzing. Regnbåge över förorten, det är grejer det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback