Kritik - både bra och dålig.

Nu har jag gjort mitt första föredrag på den kvällskurs jag går. Överlag gick det mycket bra! Jag känner mig glad och lättad. Jag valde ett mycket hemkärt ämnde denna första gång, nämligen mikroevolution - naturlig vs. sexuell selektion. Det är ett ämne jag kan prata hur mycket som helst om! Jag utmanade dock mig själv den här gången - jag tog nämligen inte med hela manuset som jag brukar göra, utan bara några små kort med nyckelord. och tänka sig! att det gick så bra ändå! Jag anmälde även mig själv som förstatalare, vilket jag aldrig skulle ha gjort förut.

När det var över efter ca. 8 minuter (jag höll tiden!) så fick jag kritik både från lärare och åhörare. Och nästan all kritik var riktigt underbar att höra. Jag var pedagogisk, jag hade bra kroppsspråk, talade tydligt och med bra tempo. Jag rörde mig över hela golvet och jag var naturlig. Den mer konstruktiva kritiken jag fick var att inte tala till tavlan när jag skrev på den (doh!) och att inte pilla med kläderna (hrm...) :-) Sedan var det roligt att höra att så många tyckte ämnet var intressant, och att jag förklarade bra. Detta eftersom jag planerar att föreläsa i framtiden! Det är ju faktiskt därför jag går den här kursen.

Så med tanke på allt jag har skrivit nu så tänkte jag ge lite tips till er alla som skall prata inför folk - för det är någonting vi alla råkar ut för förr eller senare.

Förberedelse är allra viktigast! Är du väl förberedd kan du improvisera, lägga till eller dra bort någonting. Öva gärna med en timer, framför spegeln, eller med kompisar/partner/föräldrar som publik.

Skriv momentkort som du numrerar. På dessa skriver du nyckelord som du kan titta på om du känner dig osäker någon gång. Numreringen är bra om du skulle råka tappa korten, för då kan du snabbt plocka ihop dem i rätt ordning igen.


När du står där framme, var inte rädd för att lägga ned korten och använda kroppen för att tydliggöra det du pratar om! Använd hela golvytan - om du rör dig tappar åhörarna inte fokus på dig.

Tala lugnt och tydligt med jämn röst (gärna lite djup om du är tjej) och våga ta pauser. Känner du att du börjar skena iväg - ta en paus! Det är jättebra att göra, för då kan dina åhörare ta in det du har sagt och du får själv tid att andas lite.


Använd gärna overhead, whiteboard eller andra tillbehör - men se till att försöka förbereda innan så du vet att allt funkar som det ska. Tala aldrig med ryggen vänd mot åhörarna om du skriver, utan skriv/rita klart innan du talar vidare (dvs, gör inte som jag gjorde idag! haha).

Knyt ihop föredraget med en bra slutkläm som återknyter till din inledning på ett fiffigt sätt. På så sätt påminns åhörarna om syftet och de har lättare att komma ihåg det du sagt.


Sist men inte minst - alla är nervösa. Men du skall aldrig tala om det för publiken! Säger du ingenting så kommer de antagligen inte märka det heller. Och känner du att pulsen drar upp ordentligt så sucka. Det är jättebra för att få ned pulsen.

Det var mina tips! Hoppas att någon har nytta av dem ^^ ha en fin kväll!

Kommentarer
Postat av: monia ♥

hej! :) Just nu har jag en tävling i bloggen där du kan vinna ett set TANDBLEKNING! Scrolla ner några inlägg i min blogg och var med & tävla du också :)

Postat av: Clara

Vad kul att det gick bra! Och tack för tipsen, kommer alltid till användning som sagt :) Kram!

2009-10-06 @ 23:29:05
URL: http://kingdomforaheart.se/
Postat av: ulla-karin (mamma) danielsson

......och modershjärtat sväller av stolthet. Det bästa jag gjort i mitt liv är nog mina tre guldklimpar (barnen) som i sin tur är i full färd med att ge mig fantastiska barnbarn (men jag hoppas att Alex (mitt yngsta) väntar ett tag med barn (;-D)

2009-10-08 @ 08:49:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback