Angående vargen.

Jag satt och läste ett debattinlägg om varg nu på förmiddagen och läste sedan kommentarerna. Många är de människor som tycks vara totalt okunniga om allt vad biologisk mångfald heter, men som ändå väljer att uttala sig om det. Jag må låta elitistisk nu, men jag anser att om man inte har utbildning, då ska man inte heller slänga ur sig fakta som man tror är sann. Det ger missvisande information till andra som försöker sig på att förstå "problemet".

Saxat ur kommentarerna:
1.Egoismen och självgodheten står vargfanatikerna för! Man struntar i biologisk mångfald som Sverige åtagit sig följa enligt konventionen om biologisk mångfald, item 8j. Där har Sverige åtagit sig att skydda skogsbetesbiotoper, med flora, fauna och lantrasdjur som (till skillnad från vargen) är radikalt utrotningshotade från denna värld. De offras för "en lokal population vargar i kulturbetesmarker".


Denna kommentar är väldigt intressant. Personen som har skrivit den vet uppenbarligen ingenting om vargen som s.k paraply-art. Paraply-art innebär att där vargen lever naturligt kan även andra djur leva i ett balanserat ekosystem. Exempelvis finns det insekter som lever av vargens avföring, och dessa insekter pollinerar växter som i Sverige är hotade idag. Sedan kan man väl diskutera huruvida vargen verkligen lever i kulturbetesmarker eller inte. Skogen känns som ett mer naturligt tillhåll kanske ;-)

2. läste lite mer noga hehe karln har för bövelen rätt egoism hotar den svenska naturen,ja finns det varg som kan äta det mesta fyrfota från hare till älg så är det ju ett givet hot.mot viltet.givetvis ser jag vitt o brett med glädje på att se en mångfald av villt i skogarna,vargen ger mest enfald på sikt,då den sas gör rent hus där den bor och verkar.

(För övrigt, enfald? jo jo :-p haha)

Jag vet inte vad du tänker om den här kommentaren, men min spontana reaktion är att det finns ett annat djur här i Sverige som också gör rent hus där den bor och verkar. En guldpeng till den som kan gissa vilket djur jag tänker på! Ledtråd: det har två ben, bor ofta i städer, tycker om att köra bil och bygger gärna hus/vägar/köpcenter på gamla våtmarker.

Lite fakta: det är en myt att vargen gör "rent hus". Vargen lever i små familjegrupper där den jagar vilt ett par gånger i veckan. Vargen ser till att sjuka och svaga djur rensas ut från populationen, detta på grund av att vargen har svårt att jaga och fälla större, starkare djur. Människor däremot, skjuter gärna de största starkaste djuren i populationerna. Vilket är bäst tror du?

3. Vakna, vi lever på 2000 talet och ingen har saknat vargen på 200 år... och inte lär du få se någon i vilt tillstånd. Ett tips sköt ditt du så sköter vi drabbade i glesbygden vårt. Vargen är mist 200 för många redan.

Minst 200 för många i Sverige. Detta är intressant, eftersom det bara finns ca. 220 vargar i Sverige och Norge, med ungefär 120-160 fast bosatta vargar i Sverigedelen. Sedan hatar jag "sköt du ditt"-attityden. Ska vi tänka så vad gäller alla andra frågor också?

Vargen är och har i flera tusen år varit en naturlig del av det svenska ekosystemet. Det största problemet med den svenska vargen idag är att den är inavlad, inte att det finns för många av den. Det andra stora problemet är att ekonomiska intressen styr och ställer.

Visste du att:

- Det finns sanktioner för gårdsägare att sätta upp viltstängsel? men då de får mer i ersättning per dödat djur väljer de alltså att inte sätta upp det här stängslet.

- I baltikum, Kanada och delar av USA har de i vissa områden tusentals vargar, och har inte några större problem med dessa.

- Ingen människa i Sverige har dödats av varg på över 250 år.

Vad är din åsikt om vargen?


Vargar på Nordens ark

Kommentarer
Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

*SVAR:* jodå :)

Postat av: Randy

Vilken cool blogg du har =)

2009-06-27 @ 21:12:47
URL: http://randys.se
Postat av: Fresh Design

Behöver du ny design till din blogg? Ta en minut till att gå in på våran sida och kolla vad vi har att erbjuda! Vi designar även personliga bloggar utifrån dina önskemål!



Just nu har vi även en utlottning på en design!

2009-06-27 @ 23:59:53
URL: http://freshdesign.blogg.se/
Postat av: denise

Vad brukar du äta till frukost? :D

2009-06-28 @ 09:28:08
URL: http://friskey.blogg.se/
Postat av: Lotta

Sv: Tack!

Som många andra tycker jag att vargen ska finnas i Sverige men inte precis i min trädgård :)

Mitt svar grundar sig på empiriska studier ;P

Kram

2009-06-28 @ 12:03:22
URL: http://lottasgolfliv.se
Postat av: charlotte

men omg....

2009-06-28 @ 13:38:20
URL: http://charlotteholst.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej du, har du lust att klicka dig in på http://www.asusnordic.com/summertour/?p=351 och rösta på mig o min syster... det tar typ 3 sekunder du behöver bara klicka på lilla snäckan bredvid bilden.. vore himla fint av dig och skriv en kommentar så att jag kan tacka dig senare...

peace

2009-06-28 @ 13:51:16
URL: http://metrobloggen.se/miiia
Postat av: Alina

diggar bloggen! :)

2009-06-28 @ 16:14:28
URL: http://musicrecord.blogg.se/
Postat av: charlotte - mamma till theo

det var skojigt :D

2009-06-28 @ 23:56:36
URL: http://charlotteholst.blogg.se/
Postat av: M i c k a

vargen, ja du jag är lite smått rädd för dem, sitter i sen jag var liten, så jag vill icke ha dem nära mig, men samtidigt så ligger det ju i deras natur att käka får (kött överhuvudtaget) och grejer, de måste ju ha lika mycket mat som alla andra djur, jag menar när katten släppar in en råtta skjuter de ju inte direkt katten.



så vill de snåla bönderna ha sina djur i fred så får de fanimej sätta upp ett sånt där staket och sluta klaga och gnälla som små bebisar.

2009-06-29 @ 01:18:53
URL: http://annamariamikaela.blogg.se/
Postat av: charlotte - mamma till theo

du med :)

2009-06-29 @ 09:50:08
URL: http://charlotteholst.blogg.se/
Postat av: h

oj, vad länge sedan jag skrev till dig, hur är det? Hoppas allt är fint i solen:)



Jag är inte tillsräckligt isatt i det där med vargarna för att ha en åsikt även om jag har lite åsikter förstås...

2009-06-29 @ 15:50:47
URL: http://halshammar.se
Postat av: Linda - det handlar om helheten!

Hej!

jag är en helt vanlig tjej som skriver om min enkla vardag, mode o lite om det lilla extra.



i min blogg kan du följa mig, den riktiga linda, genom mitt liv som före detta långtidsjukskriven,

o till mitt liv som det ser ut idag.



Jag vill att du tar dig en titt i min blogg, o även att du följer mig via bloglovin.

jag följer så klart även dig.

Jag tycker nämnligen att det är dags för oss små bloggare att ta oss uppåt,

att vi får synas och höras. Det är minsann vår tur att glänsa och vår tur att bli hörda, inte sant!?



Tillsammans kan vi ta oss uppåt, o

samtidigt ta ner dem alla provocerande bloggare som ljuger, är ytliga, bedrar och spelar ett spel.



summan av alltsammans: titta in hos mig, följ mig via bloglovin, vi ska nå toppen tillsammans!

2009-06-29 @ 22:15:10
URL: http://lindapyykkonen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback