Bollywood.

Pråligt! Otroligt pråligt. Och ganska kitchigt. Helt i min smak alltså.
Vi var på världskulturmuseet idag och tittade på en utställning om Bollywood och det slog mig, precis som det säkert gör för många andra; varför tittar inte vi på dessa filmer också? Jag är helt säker på att många av filmerna är bättre än det skräp som tidvis pumpas ut från ordinary Hollywood. På en duk visades musikalklipp från olika Bollywoodianska storfilmer. Vilken koreografi! Vilket flow. Jag har aldrig sett dansnummer utföras med en sådan precision.

Och så kitchen förstås! Jag måste gå till indiska någon dag nu och köpa mig ett kitch-liv :-p

Kommentarer
Postat av: Pucky

Tja... det är ju bara att göra't om man har lust. Man behöver inte få allt serverat på svenskt sossemanér. =P



(Jag vet inte riktigt, det finns mycket bra indisk independentfilm, men det utifrån det bollywoodesqua jag sett och det jag har läst så är... tja, det finns en väldigt fast form, väldigt, väldigt starka könsroller och generellt litet knepig människosyn ibland, som får the average Arnoldrulle att vara ett under av vidsynthet.)



Men kitschigt är det ju. =P

2009-02-22 @ 23:50:31
Postat av: Charlie

Jag såg den utställningen förra veckan och gud vad det slog mig att man borde gå på utställningar oftare, sjukt roligt och intressant. var på utställningen på nedervåningen som var lite utdrag om feminism och mänskliga rättigheter, bra den med! Och gratis är det att gå på museeum om man studerar/under 25 med, hurra!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback