Politiska rättegångar hör inte hemma i Sverige.

Domen mot The Pirate Bay har alltså släppts (vilket bara det bryter mot sekretesslagar... men ja).
Jag bryr mig mindre om själva TPB än vad jag bryr mig om hur detta har gjorts. Halva rättegången är byggd på gissningar (även om domaren personligen VET vad TPB gör så får han inte ta med det när han ska döma. Det krävs bevis). De är dömda för medhjälp till brott och straffet står inte i proportion till brottet. Man kan till exempel använda google eller youtube till samma sak. Och tänk vad en rättegång mot google skulle innebära med allt vad cencurerat internet heter. Vill vi ha det så?

Sedan förstår många stora artister också hur fördelaktig fildelningen har vart för deras karriärer. Det är främst mindre kända artister som klagar, ärligt talat och de hade troligen fått ännu mindre publicitet utan fildelning. Det känns som om de bara vill ha någon att skylla på när de inte tjänar så mycket som de kanske skulle vilja.

Nu säger jag inte att olaglig fildelning är the way to go, men en laglig sådan känns som framtiden. Exempel: i och med att IPRED-lagen trädde i kraft har en anonymitetstjänst som heter IPREDator tvingats fram. Det visar i princip att folk inte är dumma och jävliga, utan de är faktiskt berädda att betala för sin fildelning! Kan storbolagen då kanske tänka sig att vi vill fildela för att det är praktiskt? och att köpa "grisen i säcken"-CD-skivor är förlegat. Vi vill inte köpa absolute music sjuhundraåttioelva längre helt enkelt. Fram för artister som faktsikt har en konstnärlig begåvning!

(För övrigt - i och med att anonymiserings-teknik har tvingats fram genom dumma fildelningslagar, så får även pedofiler och annat vidrigt folk fritt spelrum på internet. Har de tänkt på det? Nej. Konsekvenstänkande kanske inte är de här personernas starkaste sida).

Nu blev det en väldigt lång rant om dumma politiker och dumma lagar. Men, hur som, med den här rent politiska rättegången har de i princip sagt rent ut att mord, våld och sexuella trackasserier bara inte är lika viktigt som att komma åt fildelarna. Jag äcklas lite av den tanken.

Kommentarer
Postat av: Michaela

Hoppas du får en underbar dag. kramar


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback