Jag har gett GI-kost en chans.

Efter att i flera veckors tid våndats över att jag känt mig trött och hängig, samt växt ur alla mina jeans (jag fick inte ens jeansen knäppta utan minst 5-minuters kamp) så kände jag att en förändring var på sin plats. Efter att i ett par månaders tid känt mig konstant läsk- och godissugen så gick jag över till att äta GI-kost/LCHF (Low Carb, High Fat). På 2 dagar försvann sötsuget och nu efter en vecka kommer jag i mina jeans igen. För att vara ärlig så känns det rätt sjukt.

Jag har proppat maten full av grädde, ost och liknande, och bytt ut pasta mot färska grönsaker, rotfrukter eller färsk frukt. Eftersom man hela sitt liv blivit itutat att fett=farligt så kändes det minst sagt weird. Dock har jag efter denna vecka endast positiva saker att nämna. Here they are:
1. Energi! Jag blir inte däst efter maten (som man gärna blir efter en kolhydratbomb som t ex. pasta), utan får energi. Jag vill ut och röra på mig i friska luften!

2. Mättnadskänslan. Jag blir mätt efter halva intaget mot vad jag är van vid, och när jag är mätt så är jag banne mig mätt! Får inte ned en bit till. Och det håller i sig länge :-)

3. Jag har blivit väldigt norrgrann med hur mycket jag äter. Jag ser till att äta tills jag blir mätt, äta ordentlig frukost, lunch, middag. Dessutom blir jag inte sugen på att småäta.

4. Sockersuget - det är borta! Jag kan numera unna mig en chokladkaka utan att vilja äta mer och mer. Idag till exempel åt jag en munk, och efter det var jag nöjd, fastän det fanns mer. EN munk! :D

5. Frukt. Jag har nog aldrig ätit så mycket frukt i hela mitt liv. Äpplen, päron, mandariner, vindruvor - allt är så gott!

Sist av allt. Jag gör inte det här bara för att komma i mina jeans så klart. Jag gör det för att jag märkt att jag mår bra av det, psykiskt och fysiskt! Det är ingen nackdel att byta ut pasta (även fullkornspasta) mot ugnslagade rotfrukter eller färska morrötter, tomater och gurka. Så här kommer ett litet recept som jag och Jacob prövade idag:

Köttfärs(quorn)sås med ugnslagade rotfrukter.
Stek köttfärs och lök. Blanda sedan i krossade tomater, bruna bönor och vitlök. Häll i en passande mängd vispgrädde. Krydda med peppar, salt och kör i lite ketchup om det smakar för salt. Slutligen, smula i en massa fetaost. Tadaa! En köttfärssås ;-)

Rotsakerna: Skär morrötter, palsternacka och andra goda rotfrukter i stavar eller bitar. Lägg dessa på en plåt smörjd med olivolja - häll även över lite olja. Ställ rotsakerna i ugnen i 15 minuter på 200 grader. Ta sedan ut plåten, strö på resten av fetaosten och ställ in igen 2-5 minuter.

Njut! :D

Kommentarer
Postat av: Ulla-Karin Danielsson (mamma)

Klok flicka - dessutom smakar det gott också! Lycka till!



ps mor bistår gärna med härliga recept om ni vill..

2008-11-03 @ 16:38:37
Postat av: Aleks

Oh ja, det gör det! Jag har precis ätit tonfisksallad med vindruvor till efterrätt :) Du får gärna maila lite recept!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback