Att vara student:

Innebär att jag måste spara i månader för att kunna köpa någonting "dyrt"
Innebär att jag får stå länge i kö för skitlägenheter som kostar dubbelt så mycket som normala hyreslägenheter
Innebär att jag får leva under existensminimum bara för... ja, varför?

Jag är smått förbannad på systemet. Studenterna är en stor del av Sveriges framtid och vad får vi? Exempelvis små, dyra lägenheter (om någon alls). Ett nytt hus blev precis klart en bit utanför centrum. Lägenheterna där är mellan 25-28 kvm. De kostar 5200 i månaden, de minsta av dem alltså. Vilken normal student har råd att bo där? och för de som har det, tror hyresbolaget verkligen att de kommer att skaffa sig minimala studentettor?

Varför kan inte regeringen ta tag i detta? Tittar man på våra grannar Norge och Danmark så ser vi ett bra mycket bättre pengasystem för studenter, där bidraget är högre och lånet mindre, och summorna blir även de högre. Är det verkligen meningen att vi ska leva på i medel 7000 kronor i månaden? Självklart kan man ta extrajobb, det krävs ju nästan, men för de som inte har tid? Läkar- kemi- och vissa delar av biologiprogrammet har så mycket lektioner och labbar att jobb inte är en möjlighet. Att studera vid universitetet är ju trots allt ett "heltidsjobb". Det blir många timmar i veckan, och man kan ofta inte ta ledigt från pluggandet över helgen heller. Hur skall många då orka jobba? Folk blir utbrända för mindre.

Vad tycker ni? Är det rättvist att Sveriges studenter får prioritera studiematerial, hyra och räkningar framför bra mat och nöjen?

Kommentarer
Postat av: Ulla-Karin Danielsson (mamma)

Bra rutet! Ett gott råd - gå på era förtroendevalda politiker. De kan sätta press på bostadsbolagen. I Nyköping jobbar vi nu för att det ska byggas små, billiga och funktionella lägenheter för ungdomar och även för äldre och/eller andra med små plånböcker.

2008-11-12 @ 11:43:20
Postat av: Clara

Håller verkligen med! Man ska inte behöva ta ett extrajobb när man samtidigt studerar på heltid.

Postat av: Jakob

Tja, i en hel del länder är utbildningen inte gratis, för att inte tala om att studiebidrag inte finns, så någon sorts perspektiv är väl rimligt... jag vet faktiskt inte om det är rimligt att kräva att man skall bli mer än försörjd av studiemedlet; sedan må jag tycka att det är mer än väl lågt, men jag är ju litet partisk.



Att sedan SGS vanligen tänker med baken på sedvanligt storvulet göteborgskt sossesätt när de projekterar, ja det är ju ett känt faktum.

2008-11-12 @ 21:39:15
Postat av: Lotta

Bra mat tycker jag att alla ska kunna äta. Däremot är det nog fler än studenter som får tänka på vilka nöjen de kan ägna sig åt. Att hyrorna är så höga för små studentlägenheter tycker jag är dåligt. Iofs kostar morfars 14 kvadratmeter på Björntorps Äldreboende 4000 kr i månaden. Sen kommer omvårdnad och mat till på det. Jag tycker att bidragsdelen skulle vara högre än den är. Har för mig att nuvarande regering lovade det inför valet som dom vann. Puss från älsklingsmostern

2008-11-13 @ 16:17:06
URL: http://lottasgolfliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback