En sorts fjällvandring.

Igår och idag har jag haft utomhuspedagogik. Detta innebar aktiviteter och övernattning i vindskydd på en plats som heter Kynnefjäll (ligger ganska nära Norge). Lägret slogs upp precis i utkanten på ett vargrevir! Tyvärr hörde vi inga vargar =(. Första dagen kom vi dit runt kl. 9 på morgonen. Vi fikade, gjorde några övningar/lekar och blev lagom varma :) Sedan gjorde vi upp eld och lagade mat (vissa över elden, andra i trangiakök). Sedan var det mer aktiviteter och lekar, och så satte vi upp vårt vindskydd. Se så snyggt det var! Vi lade in ett golv av pressenning senare också. Vädret var för övrigt underbart! det var jättevarmt i solen :)

image18

Mörkret sänkte sig över fjället och det var en väldigt fin kväll med grillning, mycket prat och en del lekar. Vi grillade korv och marshmallows (ja, jag lyckades iallafall elda upp mina ^^). Sedan fick vi i uppgift att i små grupper berätta en liten historia om nordisk mytologi för de andra grupperna. Min grupp berättade om kloka gubbar, alruna-rot och andra örter, och vilka magiska krafter de alla besatt. Visste ni, att om man köpte en alruna som amulett så måste man sälja den innan man dog, men för ett lägre pris än vad man köpte den för, ty annars var ens själ fördömd! Och det gällde att inte vara sist i ledet, för fick man alrunan till skänks så kunde man ju inte sälja den vidare!

image19

Sedemera blev det morgon! Och en sådan vacker morgon sedan :) Solen sken och det var väldigt härligt att vakna tidigt till fågelsång och skogens ljud (och i viss mån en av mina sovkamraters snarkningar ^^). Dagen ägnades åt aktiviteter, lite uppgifter och en hel del lekar! Sedan var det dags att åka hem. Det var hur som helst en fin utevistelse, även fast jag aldrig fick höra de vilda vargarna yla.

image20image21

Kommentarer
Postat av: Ulla-Karin Danielsson (mamma)

Men jag har minsan klappat flera vargar, en fantastisk upplevelse. Detta skedde på Kolmårdens forskningsstation, där jag varit en del. Härligt att ta del av din berättelse om friluftslivet.

Postat av: Clara

Härligt att vara ute i naturen :)

2008-03-05 @ 17:23:12
URL: http://kingdomforaheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback